Czwartek, 28 Marzec 2024, imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Miłośnicy linii tramwajowej 46 alarmują – koszt inwestycji jest wyssany z palca

tramway 24334

 

Czy wieloletnia batalia władz samorządowych o utrzymanie linii 46 to fikcja? Wygląda na to, że tak, ponieważ łódzkie MPK nie dysponuje kosztorysem dotyczącym remontu infrastruktury torowo-sieciowej na odcinku Helenówek-Ozorków. Nie istnieje również projekt tej inwestycji, bo nikt nie zlecił jego wykonania.

 

W piśmie Zbigniewa Papierskiego - prezesa zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi, skierowanym do Adama Rembaka – przedstawiciela Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim czytamy, że podane przesz spółkę kwoty to szacunkowe wyliczenia, które mogą obrazować jedynie  przybliżony koszt  tej inwestycji.

 

O jakiej kwocie zatem mowa? Z danych ozorkowskiego samorządu wynika, że szacunkowy koszt przebudowy/modernizacji linii 46 to około 160 milionów złotych. Natomiast koszt kompleksowej realizacji inwestycji na trasie Łódź-Zgierz-Ozorków, wynikający ze studium wykonalności dla projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny” oszacowano na kwotę około 400 milionów złotych. Przedsięwzięcie to obejmowałoby m.in. rozbudowę trasy tramwajowej i podstacji trakcyjnej oraz przebudowę sieci.

 

Zdaniem Adama Rembaka gruntowny remont pochłonąłby kwotę około 30-40 procent podawanej.

 

- Podawane od lat kwoty - w przeliczeniu na kilometr równe prawie 9 milionów złotych - to koszty budowy lub modernizacji ciężkiego toru kolejowego (szerszego niż dla łódzkich tramwajów) do prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h, łącznie z obiektami inżynierskimi (na przykład mostami, wiaduktami, przepustami), urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i skompensowaną siecią trakcyjną – twierdzi Adam Rembak.

 

Tym bardziej dziwi więc fakt, że władze zainteresowanych gmin, którym tak bardzo zależało i zależy na utrzymaniu linii tramwajowej 46, nie zadały sobie trudu, aby sprawdzić rzeczywisty koszt przeprowadzenia remontu torowiska i zakres koniecznych do wykonania prac.


- Należy odróżnić remont odtworzeniowy od modernizacji. W pierwszym przypadku chodzi o położenie na nowo torów i sieci w miejscu, gdzie przebiegają, czyli przywrócenie parametrów linii. Modernizacja to dobudowanie nowych elementów (na przykład węzłów przesiadkowych, skrzyżowań zintegrowanych, nowych mijanek, i tym podobnych). Na linii ozorkowskiej potrzebne jest wykonanie wyłącznie remontu – tłumaczy Adam Rembak.

 

Wygląda więc na to, że istnieje nikła szansa na ponowne uruchomienie linii 46. Tym bardziej, że władze zainteresowanych gmin od wielu lat świadomie odmawiają czynienia jakichkolwiek inwestycji, całkowicie sprawę bagatelizując. Chęć partycypacji w kosztach tego przedsięwzięcia wyraźnie sygnalizował jedynie burmistrz Ozorkowa Jacek Socha.

 

Póki co, miłośnikom linii 46 pozostaje więc  korzystanie z komunikacji zastępczej, która jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy kursować będzie do końca czerwca 2018 roku.

 

Małgorzata Kosmala-Cybart


+ 4
+ 0

    Dodaj Komentarz...

    Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

    Kalendarz

    Marzec 2024
    P W Ś C Pt S N
    1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Fotolia 29603245 XS

    TOM-MED
    95-100 Zgierz,
    ul. 1-go Maja 2a
    tel. 42 715-08-50
     
     
     
     
    Działamy na rynku od 2001 roku. W ofercie sklepu posiadamy bogaty wybór m.in. profesjonalnego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego. Reallizujemy wnioski w ramach umowy z NFZ. Naszym Klientom zapewniamy dowóz zamówionych  produktów do domu. Serdecznie zapraszamy.

    Fotolia 22133512 XS

    Prywatny Gabinet Lekarski
    Ozorków,
    ul. Sikorskiego 32/13
     
    Wykonujemy bezpłatne badania uczniów i studentów do szkół ponadgimnazjalnych i wyższych - umowa z Urzędem Marszałkowskim.

    Natężenie ruchu